Besöksstatistik för din hemsida

Det finns olika verktyg för att analysera besöken på din webbsida. Många webbhotell har denna tjänst, men det finns också andra möjligheter. Ett av de bästa verktygen är Google Analytics som kan användas på alla typer av hemsidor. För att kunna använda tjänsten, som är helt gratis, måste du först skaffa ett konto hos Google om du inte redan har det.

När du sedan loggar in där får du ett antal rader med html-kod som skall läggas in på varje sida som du vill ha statistik på.

Analytics börjar logga information direkt. Man bör dock vänta någon dag innan man tittar på statistiken, detta för att data ska ha ackumulerats så det finns något att jämföra med.

För att se statistiken måste du logga in på ditt konto och klicka dig fram till den rapport du vill titta på. I rapporten visas bland annat hur många besökare sidan har haft under en viss tidsperiod. Du kan själv ändra datum i diagrammen för att visa en viss mätperiod. Antalet besökare visas när du sätter muspekaren på en av mätpunkterna i diagrammet.

Ett annat intressant diagram är det som visar trafik-källor, alltså hur olika besökare tog sig till din webbplats. Här hittar du information om vilka sökord de har sökt på för att hitta till dig, om de har hittat en av dina annonser och följt länken där, eller om de klickat på en direktlänk från en annan sida som länkar till din o.s.v.

Analytics visar även vilken sida som var den sista innan besökaren lämnade webbplatsen, vilka av dina sidor som har flest antal besökare och vilka som har minst. Under ”Inställningar” korrigerar du själv vilken information du vill titta på.

När du tittar på statistik över antalet besökare bör du skilja på återkommande och unika besökare. Unika besökare är de nya besökarna, alltså de som kommer till din sida för första gången. Siffran för unika besökare anger hur du har marknadsfört dig, hur bra sökmotoroptimering du har och om du är intressant i resultatlistan hos sökmotorerna. Siffran för återkommande besökare visar i princip antalet nöjda besökare.

Något som kan vara bra att tänka på just när man vill logga antalet besökare är att utesluta sin egen IP-adresser. Du vill ju inte räkna in dina egna besök du gjort på hemsidan i din statistik. Filtrering av IP-adresser görs i Filterhanteraren under ”Inställningar”.

Kopplat till besöksstatistik är det som kallas avvisningsfrekvens. Avvisningsfrekvens är ett mått på hur många besökare som kommer till din hemsida, men sedan lämnar den direkt utan att göra något. Detta kan bero på flera olika saker, exempelvis att en sökning på Google genererade din sida som resultat, men det var inte vad besökaren var ute efter. Hur man tolkar avvisningsfrekvensen, om den är bra eller dålig, beror givetvis på vilken typ av sida det är, men generellt är det bra att ha en så låg avvisningsfrekvens som möjligt.