Google AdWords

Ett sätt att marknadsföra sig på Internet som blir mer och mer vanligt är Pay Per Click (PPC). Google AdWords som är det vanligaste PPC-systemet i Sverige går ut på att man köper in sig på flera olika sökord hos Google som kopplas till den annons man vill visa. När någon gör en sökning på ett av de ord man har köpt in sig på, visas den angivna annonsen på sökmotorns sökresultat (i spalten till höger). Dessa annonser kallas sponsrade länkar. Förhoppningsvis klickar besökaren på annonsen och du har på så sätt fått trafik till din hemsida och en möjlig kund. Själva visningen av annonsen kostar ingenting utan du betalar endast när någon klickar på din annons och kommer till din hemsida via den.

I Google AdWords anger du inte bara vilka sökord som ska trigga din annons utan du väljer även hur mycket du vill betala per klick och hur mycket du vill betala per dag. Populära sökord där konkurransen är stor kostar mer per klick för att visas på första sidan. Allt detta vägs sedan samman och din annons visas så många gånger som krävs för att nå upp till din budget, dvs vad du totalt är beredd att betala per dag. När du lägger in din annons med tillhörande sökord kan du låta Google beräkna lämpligt pris per klick.

Vilken placering din annons hamnar på för ett visst sökord styrs av din budget, angivet pris per klick och kvalitetsresultat. Kvalitetsresultat mäter hur relevant din annons, din hemsida och angivna sökord är för en viss sökning. Efter några dagar kan det vara lämpligt att logga in på Google AdWords igen och kontrollera resultatet för att eventuellt justera det önskade priset per klick. Du kan också när som helst ändra annonstexten och sökorden.

Tips: Gör en speciell “landningssida” dit man kommer när man klickar på annonsen, eller länka direkt till den aktuella produktsidan. Om länken leder till din startsida måste besökaren kanske leta sig fram till ditt erbjudande och riskerar att missa det.